Siirry suoraan sisältöön

Majoitustarinoita pohjoisen matkalta

Teksti ja kuvat Sirkka-Liisa Vaalivirta

Monet ovat varmaan tälläkin hetkellä nauttimassa mahtavasta ruskasta. Tänä vuonna me reissasimme hiukan liian aikaisin, mutta kaikki  merkit viittasivat siihen, että paras ruska aikoihin olisi tulossa  – ja sääkin taitaa olla hyvä.

Me lähdimme  maanantaina 21.8, matkasää tarjosi kaiken mahdollisen auringosta sateeseen, lämpimillään +21 astetta. Mitään kiirettä mihinkään ei ollut, ja ensimmäinen majapaikka löytyi Livojoki Campingilta,tasan 700 kilometriä. kotoa. Soma pieni mökki joen varressa.

SSCN7070

Mökki oli todella pieni ja edullinen. Sängyt kun levitti,niin eipä tuossa juuri kulkemaan enää mahtunut, mutta hyvä ja lämmin. Pohjoisen kuumasta kesästä kertonee, että mökissä oli myös tuuletin, samoin kuin aivan loistavassa saunassa. Yhteiset vessat ja suihkut olivat aivan uusia, tosi siistejä ja tilavia. Matkavihkoon tuli maininta :hyvä paikka, mukava vastaanotto, tullaan toistekin.

22.8. jatkettiin jälleen vaihtelevassa säässä, lämpömittari ei noussut viidentoista yläpuolelle enää. Iltasella majoituttiin Saariselällä  Panimo-hotelliin. Kaveri kävi iltasaunassa, itse tyydyin suihkuun. Hotellihuoneet ovat aina hiukan ankeita, mutta hyvänä puolena on aamiainen, sekä se, ettei tarvitse itse laittaa petejä  – toisaalta: ei voi paistaa lettujakaan! Ikkunasta näkyi muuten tosi ihana männyn käkkyräoksa. Nettiyhteyttä en saanut, ilmainen Wifi olisi kyllä ollut tarjolla.

23.8. puskettiin sitten läpinäkymättömään sumuun, lämpötila parhaimmillaankin vain kymmenen astetta. Kahdesti jouduttiin tietyömaan saattoauton perään, sekä kotimaassa että Norjassa. Merenrannalla  tuli otettua paljon ”vauhtikuvia”, sillä maisemathan ovat ihania. Yöksi saattiin junanvaunua muistuttava mökki Alta River Campingista. Siellä pärjää kotikielellä, mutta euroilla ei voi maksaa. Tämä on loistopaikka, kaikki on siistiä ja kaunista. Vai mitä tuumaatte isännän pelkällä ”puheella” lannoittamista istutuksista!

SSCN7185

Mökissä onnistui mainiosti myös oma ruokailu pienenpienellä pöydällä. Makuuhuone olikin sitten aika mahtava. Hyvin nukutti!

24.8. ajettiinkin tunnelista toiseen. Monet mutkat ja jyrkänteet oli kierretty puhkaisemalla vuorta kilometritolkulla.Päivä oli aurinkoinen ja ihana, ja melko aikaisin tultiin Kilpisjärvelle, pilven alle. Lempimökkimme meni ihan silmien alla muille matkailijoille, ja päätimme majoittua Haltinmaahan, joka ilmoitti tien varressa edullista hintaa. Se tosin ei ollutkaan mökki, vaan joukkomajoitusta, joten otimme pariksi päiväksi pienen ”kuljettajan mökin”. Tarkoitus oli kiivetä Saanalle seuraavana päivänä.

Tämä oli reissun erikoisin majoitus, aika hankala ja outokin. Joskus aikaisemmin majoituimme paikassa, jossa siivousohjeissa luki, että parven portaikon pienatkin on pyyhittävä, vaikka ette olisi siellä käyneetkään. Tässä vaadittiin pankkikortin numero siltä varalta, että jälkemme joudutaan siivoamaan, lasku tulee perässä. Olin koko ajan huolissani, osataanko nyt varmasti siivota kunnolla!

26.8.sattui olemaan juhlapäivä, ja Saanalle jäi kiipeämättä, sillä aivan hirmuinen myrskytuuli, parin asteen lämpötila ja huipuille satanut lumi ei patikoimaan houkuttanut. Sateessa ja tuulessa matka jatkui retkeilykeskuksen herkullisen aamiaisen jälkeen, lämpötila nousi päivän mittaan kahdeksaan, ja aurinkokin alkoi paistaa. Lehdestä näimme majoitusilmoituksen , johon tartuimme.

Oi miten lämmin vastaanotto Ylläs-Kiepissä, tunsimme olevamme todella tervetulleita. Hyvin edullinen ja loistava mökki jäi meille kolmeksi päiväksi ja sai leikillisellä pisteytyksellämme täydet pisteet ja vielä plussa perään.

Kuinka paljon merkitseekään se, että matkailijan toivotaan todella viihtyvän!Suosittelen lämpimästi!

29.8. alkoi kotimatka. Jo Ylläksen maisematiellä tuuli heitteli sumua silmille, ja sitähän se oli pitkään, satoikin. Mutta eteläänpäin kun mentiin, lämpötila nousi jo +15 asteeseen! Majoituttiin Puolanka Campingin pikkumökkiin edullisesti ja ystävällisen palvelun myötä.

SSCN7536

Mukavaa. Saunakin saatiin ”kunhan myö käyvää ite just ja saadaan mummo nukkumaan”.

Vaikka tässä paikassa on käyty ennenkin, tuntui kuin oltaisi ensi kertaa. Uusi omistaja on siistinyt maisemaa, ihan uusia sosiaalitiloja oli rakennettu, ja vaikka paistoimmekin makkaraa entiseen malliin kodassa, niin ruokailutilat olivat aivan mahtavat. Aamiainen laitettiin kahden keittiön mainiossa tilassa, taisi olla entinen, uudistettu resparakennus. Ja se ihana vanha sauna hiekkarantoineen!

Ylläksellä kävimme tutustumassa myös majoitukseen, joka on huomion arvoista, Jokisuun Majaan, Äkäsjoella. Vanhaa koulua kunnostetaan matkailukäyttöön, ja kaikki se mikä on valmiiksi saatu on huippuluokkaa, siistiä ja kaunista.

Kannattaa tutustua paikan sivuihin, www.jokisuunmaja.fi. Siellä ahkeroi myös savitaipelaisille tuttu kaveri, saattaapa olla uusien reissujemme majapaikka!

SSCN7469

Kotiin tultiin rankkasateiden saattamina, Puolangalta Mikkeliin asti satoi kaatamalla. Kotona oltiin n.3500 km:n kokemuksia rikkaampina.