Tuleeko Loebista suomalainen?

Teksti ja kuvat: Sirkka-Liisa Vaalivirta

Tiukkaa taistoa käytiin jälleen tutuilla Jyväskylän erikoiskoereiteillä elokuun alkupäivinä. Maailman parhaille kuskeille oli tarjolla mutkaa ja mäkeä, irtosoraa ja pellonojaa, oli auringonpaistetta, pitkään pilvistäkin ja kesävarusteisiin pukeutuneet katsojat saivat niskaansa kerran oikein kunnon raekuuronkin.

Etukäteen moni varmaan pohti, kuinka peltoparkit kestävät , sateet kun olivat varmaan pehmittäneet nekin, mutta huimin parkki taisi kuitenkin löytyä Leustulta. Katsojien autot ohjattiin valtaviin soramonttuihin, joissa jyrkillä rinteillä takavuosina pesivät törmäpääskyt. Monin paikoin monttuja oli hiukan maisemoitu istutuksin, mutta syvissä rotkoissa hiekkavallien välissä autot paikkansa löysivät.


Oli sinne ajettu bussilla, oli todella monia asuntoautoja, oli telttoja ja huvimajoja grilleineen. Nousipa yhdestä pienestä mökkeröisestä savu piipusta, rallisauna lämpeni siinä tienvarressa pölyyntyvälle katsojalle. Eikä kuulema ollut ainoa sauna.
Eikä Leustu 1:n varressa kauan tarvinnutkaan seisoa, kun jo olisi saunaa tarvinnut. Hiukset hiekkaa täynnä, sääret kipeinä sinkoavista kivistä, ja jokaisella pelko kameran linssin tai omien rillien puolesta. Erikoisia virityksiä näki niin ralliradion kuuntelijoilla kuin valokuvaajillakin, muuan mies kulki päässään ostalampun tapainen vempain, joka osoittautui kameraksi. Pitkien onkivapojen varteen oli kiinnitetty lippuja, ja paidoissa oli idolien kuvia ja tekstejä.
Jos yritit kuvata hurjaa vauhtia kiitäviä autoja, oli ihan turha kuvitella, että ehdit katsoa numeroa sen kyljessä, tiimityöllä tämäkin onnistui hyvin, toinen kuvaa, toinen tarkkaa numerot, ja lukee rallivihkosta kuskit ja kartturit.
VIP-teltan mutkassa meno oli huomattavasti rauhallisempaa, mutka on näet niin jyrkkä, että siinä on vauhti otettava pois. Ensimmäisenä tähän mutkaan taittoi venäläinen Evgeni Novikov, joka aikaisemmilla osuuksilla oli pyöritellyt autoaan siihen malliin, että se ryömi rusinana huoltoon, konepelti silmillä. Oli siinä ihmettelemistä, jotta käsikopelollako erikoiskokeen loppu tuli ajettua. Ja ihme ja kumma , puolessa tunnissa huolto laittoi auton jälleen kuntoon Leustu kakkoselle.

Novikov uudessa vauhdissa.

Muutaman vuoden jälkeen Ouninpohjan vaaralliset mutkat olivat jälleen mukana, ja sehän on aina ollut yleisön suosikki pätkä, siellä kun sattuu ja tapahtuu. Tällä kertaa tiukassa kisassa odotettiin ratkaisua juuri tällä pätkällä. Peltoparkeille olikin valtavat jonot, kilometrikaupalla autoja ryömintävauhtia on tässä menossa Kakariston pehmeille peltoparkeille.


Ja ratkaisuhan siellä tuli. Vaikka Mikko Hirvonen tämän pitkän Power Stagen voittikin, ja sai 3 pistettä, niin kokonaisvoiton vei kuitenkin Sebastien Loeb. Hän arvostaa korkealle Jyväskylä-rallin voittonsa, ja kun tämä nyt sitten ei ollut ensimmäinen, alkoi media kysellä, josko hän nyt tuntee itsensä suomalaiseksi, mutta ei. Ehkä vähän sinnepäin kuitenkin.
Sitroen tallin kaksoisvoiton varmisti siis Mikko Hirvonen, ja Fordit tulivat kakkoseksi Jari-Matti Latvalan ja Petter Solbergin ihan mallikkaalla ajolla. Tältä viimeiseltä erikoiskokeelta norjalainen vei toisen pisteen, ja Loeb varmisteli itselleen yhden.
Hienoa oli seurata näiden maailman huippujen lisäksi myös  Rantasen, Ketomaan ja Nikaran vauhtia, ja ilman muuta Esapekka Lapin upeaa suoritusta, joka sai isot pomot kyselemään, että kukas se tämä tällainen poika oikein onkaan.
Suomen MM-ralli on aina ollut kuskien mielestä erikoinen ja villi ralli. Nyt se osoittautui erikoisen villiksi, kun muuan kuski kertoi susiemon pentuineen ylittäneen tien rallin aikana!

Vastaa