Siirry suoraan sisältöön

Bachia jazzahtavalla twistillä

Lemin kirkossa ei ihan joka viikonloppu pääse kuuntelemaan Bachia  vibrafonilla soitettuna. Sitä kuitenkin on luvassa tänä kesänä, kun
vibrafonisti Panu Savolainen yhdistää voimansa alttoviulisti Atte  Kilpeläisen kanssa Lemin musiikkijuhlien lauantai-illan 30.7. kirkkokonsertissa.

Panu Savolainen (vas.) ja Atte Kilpeläinen.

Panu Savolainen (vibrafoni.) ja Atte Kilpeläinen (viulu).


Savolainen on niittänyt mainetta jazz-piireissä. Hänet on esimerkiksi  valittu Pori Jazzin vuoden taiteilijaksi vuonna 2010 ja hänen
HERD-jazztrionsa voitti pääpalkinnon European Jazz Competition  -yhtyekilpailussa kesällä 2011. Kilpeläinen soittaa alttoviulusektion
äänenjohtajana Helsingin kaupunginorkesterissa ja kansainvälistäkin uraa  tehneessä Meta4-jousikvartetissa.
Kuinka Savolainen sitten on vibrafonin ylipäätään löytänyt? Omien  sanojensa mukaan ”tyypillistä reittiä”. Hän aloitti soittoharrastuksen
aikoinaan rumpusetillä, minkä kautta hän päätyi klassisten  lyömäsoitinten opintoihin ja siitä sitten pikkuhiljaa vibrafoniin, joka
soittimena kuuluu lyömäsoitinperheeseen.
Savolaisella ja Kilpeläisellä on takana kymmenisen yhteistä esiintymistä. Konserttipaikat ovat vaihdelleet kirkoista klubeihin, ja ojelmisto on elänyt sen mukaisesti. Yhteistyötä Kilpeläisen kanssa  Savolainen kuvailee ”omanlaisekseen”:
-Tulemme varsin erilaisista taustoista – Atte selkeästi enemmän klassiselta puolelta ja minä jazzmaailmasta. Tämä duo on hyvä esimerkki
siitä, miten muusikoille tyylilajit eivät sinänsä merkitse mitään, kun musiikkia aletaan käytännössä tekemään. Soiva lopputulos on aina tärkein
päämäärä, vaikka työskentelytavat siihen pääsemiseksi olisivatkin vähän erilaiset, hän sanoo.
Lemillä parivaljakko antaa siivet Bachin Gambasonaatille ja muille klassisille helmille. Niiden  sekaan on ripoteltu Savolaisen omia
sävellyksiä, jotka liikkuvat jossain klassisen ja jazzin välimaastossa.
-Klassisia teoksia olemme toki joutuneet sovittamaan hiukan omille soittimillemme – vibrafonihan on keksitty vasta 1900-luvun alussa – joten mitenkään perinteistä soundia ei niissäkään tietenkään ole luvassa”, Savolainen muistuttaa ja lupaa illan yleisölle vaihtelevan ja melodisen elämyksen.
Lemin kirkon Savolainen uskoo sopivan erinomaisesti konsertin kehykseksi:
-Kirkot ovat akustisesti ehdottomasti lempipaikkojani. Uskon, että tämäkin konsertti saa tärkeän lisänsä Lemin kirkon akustiikasta.
Kamarikonsertti Bachin siivin Lemin kirkossa lauantaina 30.7. kello 19.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *