Siirry suoraan sisältöön

Viuhkolan hyppyrit heittivät metsään

Teksti ja kuvat: Sirkka-Liisa Vaalivirta

Kouvolan SM-ralli koettiin myös Savitaipale-Luumäki teillä lauantaina. Poutapäivä ja kuivat tienpinnat kutsuivat n. 190 autokuntaa kisaamaan vauhdikkaan rallin voitosta myös Viuhkolan mäkiselle ja mutkaiselle tielle.

Juho Annalan Citroënin matka päättyi Viuhkolan erikoiskokeelle.

EK 3 ajettiin aamupäivällä, ja se oli tapahtumia täynnä, sillä osuuden hurjat hyppyrit koituivat monen kohtaloksi. Ylipitkän hypyn lentänyt Mitsubishi pysyi kyllä melko ehjänä, mutta kuljettajaa jouduttiin irrottamaan autosta lähes tunti. Hän loukkasi selkänsä, ja vietiin helikopterilla hoitoon.  Samoin naiskartanlukija lähti ambulanssikyydillä sairaalaan, ja erikoiskoe aamun osalta keskeytettiin heti alkuunsa.
Kun hyppyristä metsään olivat joutuneet jo Jukka Korhosen Ford Fiesta  ja Juho Annalan Citroën , kertyi iltapäivän EK 7:lle paljon yleisöä vaarallista pätkää ihmettelemään. Valokuvia otettiin yhä metsässä olevista autoista.

Ford oli kulkenut kyljellään jonkun matkaa tiellä, puikahtanut sitten uskomattoman kapeasta raosta isojen puiden välistä ja rysähtänyt metsään kaataen pieniä näreitä mennessään.

Ford Fiesta kaatoi näreitä mennessään.

Citroën oli tullut melkein heti perään, pyörähdellen rajusti pitkin tietä, ja päätyi melkein samaan kasaan edellisen kanssa katolleen. Toinen kuljettaja sai hiusmurtumia rintaan, ja kuhmuja varmaan oli itsekullakin.
Tällä iltapäivän EK:lla kuljettajat osasivat ottaa hyppyrin varovasti, sen sijaan vähän kauempana sisäkurvissa oleva maakivi koitui monen kohtaloksi, tienposkea tuli kynnetyksi ja jokunen puu kaadetuksi, ja muutaman auton taival loppui tälläkin kertaa Viuhkolantien mutkiin.
Paljon väkeä kertyi vielä rallin päätyttyäkin katsomaan, kuinka autot nostettiin metsästä. Iso kuorma-auto tukkikourineen , vahvoin ketjuin ja liinoin sekä asiaan vihkiytynein huoltojoukoin saivat kuin saivatkin autot tielle ja kuljetuskärryihin.

Autot nostettiin ensin tielle.

Ensin nostettiin Ford Fiesta, ja lopulta Citroen. Kovin kolhiintuneen näköinen kartanlukija Tuukka Shemeikka ahkeroitsi muiden mukana.

Auto nostettiin ensin tielle, käännettiin ympäri, ja nostettiin sitten lavetille. Kuljettajien yhteishengestä kertoo se, että vaikka tässä kilpaillaan toinen toistaan vastaan, niin jokainen oli heti auttamassa kaveria, kun näitä ulosajoja sattui.

Apuvoimia kääntämiseen oli runsaasti.

 

Citroënia lasketaan kuljetuskärryyn.

Tämän SM-osakilpailun voitti nuori Esa-Pekka Lappi, joka johtaa tällä hetkellä koko sarjaa. Toisena oli Juha Salo, kolmantena Jussi Tiippana ja neljäs Ari Vihavainen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *