Siirry suoraan sisältöön

Kouvolan ABC-ralli piukassa pakkasessa

Teksti ja kuvat: Sirkka-Liisa Vaalivirta

Tammikuinen talviralli oli todella nimensä mukainen. Kouvolan ja Savitaipaleen kapeilla teillä ajettiin rapsakassa parinkymmenen asteen pakkasessa.

Kahden erikoiskokeen ralliin oli saatu mukaan muutama nimekkäämpikin ajaja. Monet seurasivat numerolla 1 lähteneen Sakari Vierimaan Skoda Octavia WRC-auton menoa. Luokassaan se tuli kolmanneksi. Toinen erikoisesti seurattu oli Toni Kuhanen Toyota Corollallaan, ja voitto tulikin yleisessä luokassa.

Mutta tällainen satunnaisesti rallireitin varrella paleleva naisihminen katsoo lähtölistasta ensimmäiseksi,  onko naiskuskeja tai kartanlukijoina naisia. Ja onhan niitä. Jälkimmäisiä aika montakin, kuskeja yksi, jo monesta rallista tuttu haminalainen Sari Lääti. Ei haittaa, vaikka hän ei ihan keulille ajaisikaan.

Sari Läätin tyylinäyte.

Yksi sympaattisimmista autoista oli Esa Niittymäen Simca 1000. Niin söpö ja ihana, että itse ei varmaan olisi raatsinut sillä rallipoluille lähteä ollenkaan!

Mutta rallissa nähtiin ihan savitaipalelaistakin väriä. Ensimmäistä ralliaan kotiseudun teillä ajoi Petri Tiainen Hämäläisestä, Tiaisen sahalta, kartturinaan Hannu Vainikka, joka on kotoisin Heituinlahdesta, vaikka asusteleekin nyt Vantaalla. Auto on 2-litrainen Ford Sierra, vuosimalli -88 tai -89. Luokka, jossa miehet ajavat on f-17, B-juniorien iso luokka.

Petri Tiainen kotitallillaan Hämäläisessä.

Petri Tiainen kertoo, että junioreissa voi ajaa vaikka 50-vuotias, se ei riipu iästä, hänelläkin vuosia on jo 27.
Ensimmäisestä rallista jäi hyvä mieli, sillä EK1:llä tuli viides sija, ja tietenkin harmitti, kun toisella EK:lla tuli keskeytys ihan loppumetreillä.

”Oma moka”, kertoo Petri Tiainen. ” huomattiin kyllä, että jäähdytys vuotaa,yritettiin silti maaliin asti. Nyt on moottorissa sitten remonttia.”
– Kova pakkaskeli oli omalle autolle paras mahdollinen, sillä renkaat ovat hiukan ylileveät. Jos olisi ollut sohjoa tms, vahvasti nastoitetutkin leveät renkaat olisivat kantaneet ja pito olisi ollut huono. Tällaisessa kelissä tie ei juurikaan kulunut, oli tosi hyvä ajaa, Tiainen totesi rallin jälkeen.

Me tien laidassa värjöttelevät katsojat saimme kyllä jäätävää lumipölyä silmille, silti aivan pieni katsoja odotti koko ajan avoautoja tulevaksi.

Hämäräkin alkoi hiukan laskeutua maiseman ylle odotellessamme paikallisten autoa, joka oli ihan viimeisiä lähtijöitä. Komeahan se olikin. Upeat valot keulilla ja Petri Tiaisen itse maalaama, sinistä ja vihreää, johon mahtuisi vielä sponsoreiden logoja aika paljon. Nyt ajetaan ”omasta pussista”.

Petri Tiainen ei ole saanut automekaanikon koulutusta. Ralli-into on lähtenyt ihan vain ralleja seuraamalla, suvustakaan ei rallikuskeja löydy. Siviilissä Petri Tiainen on oman 2009 Tiaisen sahan yhteyteen perustetun höyläämön , TiSaWoodin toimitusjohtaja.

Höyläämö on toiminut pari vuotta, ja toiveissa on palkata pari työntekijääkin, kunhan rakentaminen jälleen elpyy. Nyt Tiainen pureutuu höyläämöhallissaan ralliauton moottorin korjaamiseen.

Jos moottori saadaan kuntoon, seuraavan kerran hän ajaa maaliskuussa Jyväskylän liepeillä Peurunka-rallissa. Ja tietysti unelmissa on päästä joskus ajamaan vähän enemmän tosissaankin.

Yleisen luokan tulokset löytyvät tästä linkistä. Juniorit löytyvät tästä ja tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *